Un motor d'explosió amb cicle de 4 temps és el mateix que un motor de cicle Otto. Aquest està format per un cilindre, una biela, un cigonyal, almenys dues vàlvules, una bugia i altres subcomponents que fan funcionar el motor.
Les fases del motor de 4 temps o cicle Otto són:
ADMISSIÓ
A la primera fase, una barreja de gasolina i aire entran a la cambra de combustió del cilindre. Per a això el pistó baixa del punt superior del cilindre a l'inferior, mentre que la vàlvula d'admissió s'obre i deixa entrar la barreja, per tancar-la posteriorment. La gasolina es barreja amb aire ja que per si solano cremaria.
COMPRESSIÓ
A la segona fase, un cop el pistó està a la posició més baixa i la cambra de combustió plena, la vàlvula d'admissió es tanca i deixa la cambra de combustió tancada hermèticament. La inèrcia del cigonyal fa que el pistó torni a pujar i comprimeixi així la barreja.La gasolina i l'aire es comprimeixen dins de la cambra, llavors les molècules xoquen entre si augmentant la temperatura de la mescla.
COMBUSTIÓ
A la tercera fase, el pistó es troba a la posició més alta i comprimeix la barreja.En aquest moment, la barreja comprimida i a alta temperatura, la bugia genera una guspira que fa explotar violentament aquesta barreja. La combustió mou el pistó cap avall amb força i la biela i el cigonyal s'encarreguen de convertir aquest moviment lineal en moviment circular.
ESCAPAMENT
A la quarta i última fase, el pistó es troba a la part més baixa de nou i amb la cambra de combustió plena de gasos cremats.
El pistó torna a pujar i al fer-ho, fa circular aquests gasos perquè surtin per la vàlvula d'escapament que s'obre per tal de deixar-los sortir. Així doncs, amb el pistó de nou a la part superior que es torna a iniciar el cicle de nou des del principi.
a) Un d’explosió de 2T:
L'entrada i sortida de gasos es realitza per uns conductes a les parets del cilindre, descoberts i coberts pel propi pistó. El càrter comunica amb el conducte d'escapament.
Les fases del motor de 2T són les següents:
Els motors de 2 temps s'han anat substituïnt pels de 4 temps ja que són més contaminants i avui en dia el trobem en ciclomotors i en algunes motos d'enduro o motocross.
Un motor de 2 temps és més senzill i lleuger que un de 4 temps ja que està compost per menys peces. També són més econòmics alhora de fabricar i requereixen menys manteniment, però al estar quasi sempre tant revolucionat, hi ha un major desgasta les peces.
b) Un de compressió o dièsel:
Admissió: El pistó baixa mentre la vàlvula d'admissió està oberta, absorbint aire a pressió constant de l'atmòsfera.
Combustió: Abans de que el pistó arribi al punt màxim superior i que comenci a baixar, l'injector introdueix gasoil al cilindre i es produeix la combustió a pressió constant. Les dues vàlvules estan tancades.
Escapament: La vàlvula d'escapament s'obre, el pistó segueix el seu moviment ascendent i va expulsant els gasos de la combustió.
Característiques en relació motor 4T:
-No tenen limitació de temperatura.
-Potència Limitada.
-Poques RPM.
-Més Seguretat en accidents.
-Resposta d'actuació ràpida.
-Baix cost del seu combustible.
-Risc d'incendi menor.
-Combustió mes continuada.
-MILLOR Rendiment.
En el model d'un cicle Dièsel, l'única diferència amb el cicle Otto és que l'escalfament de la combustió no es produeix a volum constant, sinó a pressió constant. La raó és que en aquest moment la cambra està oberta, ja que s'està proporcionant el combustible, encara que la seva pressió és per descomptat superior a l'atmosfèrica.
A continuació us adjunto un video on podreu veure el funcionament del motor Dièsel acompanyat d'un dibuix 3D.
+15.48.21.png)

+15.48.45.png)
+15.48.56.png)
+16.03.14.png)

+16.23.41.png)
+16.23.47.png)
+16.23.52.png)
+16.23.58.png)
No comments:
Post a Comment