Una turbina de gas està formada per tres parts importants: un compressor, un cremador i una turbina de potència. Les turbines de gas treballen d'una forma on l'aire comprimit és barrejat amb combustible i cremat en condicions de pressió constants.
El gas calent produït per la combustió s'expandeix per la turbina i la fa girar generant treball. En una turbina de gas no tot el treball produït s'utilitza per generar energia mecànica, sino que també per altres funcions com per generar electricitat.
Les fases d'una turbina de gas són:
Compressió :
Quan l'aire entra a la turbina, aquest arriba a la cambra de compressió on el seu volum es redueix i la seva pressió s'augmenta considerablement.
Combustió :
Aquest aire comprimit passa a la cambra de combustió, que es crema i s'expandeix augmentant al mateix temps la seva velocitat i volum, de forma que aquest aire expandit passa per una altra sèrie "pales o hèlices" que en girar són les encarregades de moure les hèlices del compressor, que al mateix temps és l'encarregat d'enviar aquest aire cremat per moure la turbina i segui amb el procés.
Escapament :
Un cop aquests gasos cremats surten de la turbine de forma accelerada cap a fora a alta velocitat per convertir aquests gasos calents en energia de moviment.
Tipus de Turbines:
Turbojet:
És una turbina am forma de tub que segueix els processos de funcionament identics al de l'explicació anterior. Podríem dir que fins l'arribada de les "Turbofan" ha estat la més comú en el món de l'aviació.
Turbofan:
El motor turbofan és molt semblant al turbojet tot i que té ventall (Fan) a la part davantera de la turbina el qual connecta amb les turbines.
Un avantatge d'aquesta turbina és que pot fer passar un major volum d'aire respecte altres turbines sense haver de cremar tant combustible
A part del seu bon rendiment, els Turbofan també són els motors més silenciosos i els més usats avui en dia.
Turbohèlices:
El motor turbohèlice té dues característiques particulars: l'ús del combustible i l'adaptació del motor per a generar potència, no energia de moviment.
A continuació us presento un video del YouTube sobre el funcionament d'una Turbina Turbofàn en el món de l'aviació. Aquest video és d'un amic de la UPC de barcelona, té els seus anys per això. Espero que us agradi:




No comments:
Post a Comment