Als motors sobrealimentats, el turbo consisteix en una turbina que s'acciona pels gasos d'escapament del motor.
A l'eix del turbocompresor, hi ha un compressor centrífug que agafa l'aire a pressió atmosfèrica després de passar-lo pel filtre d'aire, el comprimeix per introduir-lo als cilindres a major pressió que la inicial.
A l'eix del turbocompresor, hi ha un compressor centrífug que agafa l'aire a pressió atmosfèrica després de passar-lo pel filtre d'aire, el comprimeix per introduir-lo als cilindres a major pressió que la inicial.
Els gasos d'escapament entren a la turbina per una banda i surten per una altra, després d'haber cedit gran part de la seva energia interna al turbocompressor.
L'aire entra al compressor i surt, creant un efecte secundari negatiu, un augment de la temperatura considerable. Aquest efecte s'arregla amb l'intercooler, que més endevant l'explicarem detalladament.
Aquest augment de la pressió generat per l'entrada i sortida de l'aire, introdueix en el cilindre una major quantitat d'oxigen que la normal, obtenint més parell motor i per tant més potència que un motor sense compressor de cilindrada semblant.
Amb altres paraules, podem dir que el Turbocompressor aporta més aire a la compressió al motor, això fa que tingui una explosió més forta i per tant generi una potència més elevada, reduint les emissions contaminants i estalviant combustible.
L'ús d'elements que serveixen per sobrealimentar els motors, ve donat per la necessitat d'augmentar la potència sense haver d'augmentar la cilindrada.
A continuació us penjo un video on podeu aclarir diversos conceptes en relació a l'explicació anterior.
Com que el turbocompressor és activat per l'energia del gas d'escapament, un motor turboalimentat ofereix molts avantatges.
D'entre elles podem destacar:
D'entre elles podem destacar:
Increment de la relació (potència-pes):
Un turbocompressor pot incrementar la potència i el parell motor d'un dièsel en un 35% per sobre del tipus normal.
Reducció del soroll del motor:
La carcassa de la turbina actua com un conjunt que silencia el soroll dels gasos d'escapament.
Economia de combustible:
Un motor turboalimentat aconsegueix una combustió més completa, que dona com a resultat un consum de combustible més baix.
Reducció de fums
Els turbocompressors subministren aire extra al motor els quals fan que la combustió sigui més eficaç i neta i que també redueixi les emissions de diòxid de carboni.
Inconvenients:
Potències menors revolucions baixes: Quan es porta amb poca acceleració (número de voltes baix), els gasos d'escapament es redueixen considerablement i això provoca que el turbo treballi poc.
El manteniment del turbo és més exigent que el d'un motor atmosfèric.
Els motors turbo necessiten un oli de més qualitat i canvis d'oli més freqüents, ja que aquest es troba sotmès a condicions més dures.
Els motors turboalimentats requereixen millors materials i sistemes de lubricació i refrigeració més eficients .


No comments:
Post a Comment