Friday, 25 October 2013

3. Motor Turbo

Explica en què consisteix la sobrealimentació d’un motor o motor Turbo.
Als motors sobrealimentats, el turbo consisteix en una turbina que s'acciona pels gasos d'escapament del motor. 

A l'eix del turbocompresor, hi ha un compressor centrífug que agafa l'aire a pressió atmosfèrica després de passar-lo pel filtre d'aire, el comprimeix per introduir-lo als cilindres a major pressió que la inicial.

Els gasos d'escapament entren a la turbina per una banda i surten per una altra, després d'haber cedit gran part de la seva energia interna al turbocompressor. 


L'aire entra al compressor i surt, creant un efecte secundari negatiu, un augment de la temperatura considerable. Aquest efecte s'arregla amb l'intercooler, que més endevant l'explicarem detalladament.

Aquest augment de la pressió generat per l'entrada i sortida de l'aire, introdueix en el cilindre una major quantitat d'oxigen que la normal, obtenint més parell motor i per tant més potència que un motor sense compressor de cilindrada semblant. 



Amb altres paraules, podem dir que el Turbocompressor aporta més aire a la compressió al motor, això fa que tingui una explosió més forta i per tant generi una potència més elevada, reduint les emissions contaminants i estalviant combustible.

L'ús d'elements que serveixen per sobrealimentar els motors, ve donat  per la necessitat d'augmentar la potència sense haver d'augmentar la cilindrada.

A continuació us penjo un video on podeu aclarir diversos conceptes en relació a l'explicació anterior. 





Com que el turbocompressor és activat per l'energia del gas d'escapament, un motor turboalimentat ofereix molts avantatges

D'entre elles podem destacar:

Increment de la relació (potència-pes):
Un turbocompressor pot incrementar la potència i el parell motor d'un dièsel en un 35% per sobre del tipus normal.

Reducció del soroll del motor:
La carcassa de la turbina actua com un conjunt que silencia el soroll dels gasos d'escapament. 

Economia de combustible:
Un motor turboalimentat aconsegueix una combustió més completa, que dona com a resultat un consum de combustible més baix.

Reducció de fums
Els turbocompressors subministren aire extra al motor els quals fan que la combustió sigui més eficaç i neta i que també redueixi les emissions de diòxid de carboni.

Inconvenients:

Potències menors revolucions baixes: Quan es porta amb poca acceleració (número de voltes baix), els gasos d'escapament es redueixen considerablement i això provoca que el turbo treballi poc.

El manteniment del turbo és més exigent que el d'un motor atmosfèric.

Els motors turbo necessiten un oli de més qualitat i canvis d'oli més freqüents, ja que aquest es troba sotmès a condicions  més dures.

Els motors turboalimentats requereixen millors materials i sistemes de lubricació i refrigeració més eficients .

No comments:

Post a Comment